Att skriva för film

Poltis grundsituationer
Fransk författare född 1868
Grundtesen är varje dramatisk konflikt kommer från olika typer av motsättningar. I de första sjutton situationerna krävs två krafter som står emot varandra och där en av krafterna i början av dramat dominerar över den andra. Här behöver det egentligen inte vara mer än två parter. Från den artonde, menar Polti,  kan det däremot behövas en tredje kraft inblandad som sätter fart på handlingen eller förstärker den.

De trettiosex grundsituationerna
1 Bön om hjälp
2 Befrielse
3 Brott och hämd
4 Blodshämd
5 Förföljelse
6 Hemsökelse
7 Offer för olycka eller illdåd
8 Revolt
9 Djärvt företgande
10 Bortrövande
11 Gåta
12 Att nå sitt mål
13 Familjehat
14 Rivalitet inom familjen
15 Äktenskapsbrott med mord
16 Sinnessjukdom
17 Ödestiger obetänksamhet

Fler än två aktörer

18 Omedvetna kärleksbrott
19 Mord på okänd frände
20 Att offra sig för ett ideal
21 Att offra sig för en närstående
22 Allt offras för en lidelse
23 Nödvändigheten att offra en älskad
24 Rivalitet mellan en överlägsen och en underlägsen
25 Äktenskapsbrott
26 Brottslig kärlek
27 Upptäkt av en älskads vanära
28 Förhinder av kärlek
29 Älska en fiende
30 Ärelystnad
31 Konflikt med en gud
32 Oberättigad svartsjuka

Skriva dialog
Först och främst är det din kreativitet och fantasi som sätter gränserna för vad du kan åstadkomma. Kunskaper och regler kan du kasta över bord – i alla fall om du vill vinna en Oskar. Men annars kan det vara bra med några verktyg att plocka fram som hjälp.
Dialogen måste likna ett vanligt samtal – men inte utformas så.
När vi vardagspratar upprepar vi oss, avbryter, stoppar in typ, äh, hmm lite här och där, talar inte till punkt osv. En kopia av det blir tråkigt, ointressant och inte särskilt önskvärt på film. Det handlar om att vässa till replikerna, göra de intressanta och inte för långa.
Man kan väl önska att varje replik har en ”mening” eller fylla en eller flera funktioner. Att vara en språngbräda för den yttre eller inre handlingen, att föra berättelsen framåt.
Men, tappa för allt i världen inte det naturliga språket!

Första replik
Redan i första repliken kan du berätta för publiken vad du vill att den ska veta om karaktären. I Spielbergs film Hajen träffar vi filmen huvudkaraktär för första gången i sitt hem där han småpratar med sin fru, pratar i telefonen, svarar på en ”het linje” till poliskontoret, ropar till sina barn och far sen iväg till sitt jobb. Under de minuterna vet publiken att han är nyinflyttad och tycker folket i stan är lantisar, är från New York, gillar sin fru, har två barn som han vill skydda och är modig, ambitiös har ett nytt viktigt jobb som polischef som han kastar sig iväg till.  Här smyger sig inte bara en tydlig karaktärsbeskrivning in, även tydlig information om historien, nuet och framtiden.

Informationsfunktioner
Att vara övertydlig är det största felet man kan begå. Var försiktig med sånt!
Varje replik kan dock vara försiktigt laddad med det förflutna, av nutid och av en okänd framtid.

Undertexter
Det kan också kallas direkt eller indirekt replik. Man säger en sak men betydelsen är en annan. Våra samtal är till vardags ett flätat mönster av det sagd och det outsagda. Det är vi så vana vid att vi inte tänker på om det är det ena eller det andra vi reagerar på. Det här något man kan använda sig av medvetet när vi skriver dialog.
Om du säger ”Kan du klia mig på ryggen” kan det betyda att du vill bli av med kliandet men också att du bara vill ha kärlek.  Om du säger ”Hon är bra på att prata den där Karin” kan det betyda att hon pratar bra eller bara för mycket. Genom undertexter kan man skapa dramatisk spänning.

Det förflutna
Tänk dig två karaktärer som sitter på en vind och plockar i en låda. Den ena plockar upp en docka och berättar att den andre gjort den i slöjden åt honom. Säger att mamman säkert hade varit själaglad om han hade sett vad de två nu gjorde på vinden. Här kan man snart gissa deras historia och familjesituation.

Replikerna framåtrörelse


Nutid

 

Framtid

Den klassiska dramaturgin

Den  episka dramaturgin

Från roman till film

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>