Bildreportage inhouse

Ämne: Fotografisk bild   Kurs: Fotografisk bild 1    Tid: halvdag   Grupp: 2-3
Nivå: Bas   Område: bildreportage, komposition, berätta med bild
Betygskriterier: Skolverkets   Kursplan: Skolverkets   Bedömning: Formativ bedömningsmall   Reflektion över ett projekt: Mall   Reflektion över ett pass: Mall

Nu handlar det om att bildmässigt berätta något om en person. Det gör du genom att ta ”reportagebilder”. Bilderna visar vem det är, vad den gör och var det är. Något du alltid tar med dig efter ett reportage, porträtt eller dokumentärfotografering.

Jobba i huset.
Uppsök en plats där det finns ljus och en miljö som är lite intressant
. Kanske en bra bakgrund?  Den här gången ska det gå fort och då är det bra att du håller dig där du är. Jobba i små grupper. Gör något bra av det ”verktyg” du fått. Ni får helt enkelt spela lite teater. Ta många olika bilder.  Välj ut en för varje kategori nedan. Visa upp på projektorn.

Välj ett verktyg att jobba med
Det är bra att personen gör något. Välj därför något av verktygen nedan.
Hantlar , tandborste, gitarr, såg, spade,  jongleringsbollar eller vad du kan hitta i huset.

1 Visa personen på den plats/miljö man  är på.
Personen syns på bilden.
At ta ställning till: vad finns i förgrunden och vad finns i bakgrunden?
På vilken höjd har du kameran? Vilken riktning ?
Gunilla Lööf_6264
Gunilla Löw, sjuksköterska. Foto: Åse Falang

Nils Gaup. Intervju med norska regissšren som gjort KAUTOKEINO - UPPRORET.
Nils Gaup, regissör. Foto: Åse Falang

2 Visa en porträttbild
Bägge ögonen syns.
At ta ställning till:  vad finns i bakgrunden? Hur faller ljuset? Kamerans höjd?

Göran Greider
G
öran Greider. Foto: Åse Falang

3 Visa en bild där personen gör något.
Jobba med rörelse i bilden. Gå nära!
Att ta ställning till: vad finns i förgrunden och vad finns i bakgrunden?
TO_hästpolo 1
Hästpolo. Foto: Åse Falang

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>