Kursplan & Betygskriterier – Estetisk kommunikation 1

Om ämnet

Kommunikation med estetiska uttrycksmedel används för att påverka kultur- och samhällsutveckling. Kunskaper om estetisk kommunikation ökar förmågan att uppfatta och tolka budskap som förs fram i kulturliv, i medier och människor emellan. Ämnet estetisk kommunikation behandlar kommunikationsprocesser och utforskande av hur man kan interagera med andra människor genom estetiska uttrycksmedel.

Undervisningen i ämnet estetisk kommunikation ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande: 

  1. Förmåga att förmedla idéer, stämningar och betydelser med nya och traditionella estetiska uttrycksmedel.
  2. Förmåga att skapa mening med estetiska metoder och arbeta gränsöverskridande.
  3. Förmåga att samarbeta, samverka och interagera.
  4. Förståelse av kreativa och kommunikativa processer.
  5. Färdigheter i att använda relevant ny och traditionell teknik som en del av det estetiska uttrycket.
  6. Färdigheter i att använda olika nya och traditionella medier för att kommunicera om estetiska uttryck.
  7. Förståelse av hur estetiska uttryck och känslostämningar kan samverka och användas i olika sammanhang.
  8. Kunskaper om historiska och kulturella aspekter på estetisk kommunikation.
  9. Förmåga att göra överväganden om påverkan och kommunikation samt kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.

    Kunskapskrav

    Betyget E

    Eleven använder enkla uttryck från några olika estetiska uttrycksformer för att gestalta ett helt genomförande av en konstnärlig idé och använder estetiska metoder från olika konstarter.

    Eleven resonerar översiktligt om den egna rollen i relation till skapande arbete i grupp samt diskuterar översiktligt hur det egna arbetet relaterar till ett kollektivt resultat. Eleven deltar i en konstnärlig produktionsprocess, uttrycker sig med viss säkerhetinom någon estetisk uttrycksform samt deltar i presentationen av den färdiga gestaltningen.

    Eleven använder enkla estetiska uttryck på olika sätt samt förmedlar dessa via några olika kanaler. Dessutom diskuterar eleven översiktligt på vilket sätt olika estetiska uttryck skapar mening.

    Eleven diskuterar översiktligt hur någon specifik betydelse kan uttryckas och relaterar det till någon tankeströmning.

    Eleven gör en enkel reflektion över lagar och andra bestämmelser med utgångspunkt i sin egen konstnärliga produktion.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>