Parafras på en reklamfilm

Ämne: Medieproduktion    Kurs: Medieproduktion 1    Tid: 3 heldagar    Grupp: 15
Område: bildutsnitt, mikrofonteknik, dramaturgi, film /bildanalys/kamerateknik, ljudläggning, filmgrafik, olika roller, berättarteknik, dramaturgi, filmklippning, reklamfilmsanalys
Betygskriterier:  Skolverkets   Bedömning: Formativ bedömningsmall
Reflektion: Mall

UPPDRAG
Uppdraget är att göra en parafras på en känd reklamfilm.
Syftet med det är att du ska lära dig filmarbetets alla byggstenar på ett
lekfullt sätt, reklamfilmens berättarteknik, reklamfilmsanalys, produktionsverktyg och filmklippning. Även att förstå vad en parafras är.

Analyser reklamfilm
Titta på en film och beskriv den utifrån begreppen nedan.

Denotation och Konnotation.
Denotativ beskrivning – en objektiv beskrivning av vad du ser och hör.
Konnotativ beskrivning – en beskrivning av hur du upplever det du ser.
Skriv ut analysunderlaget.

Avsändare
Vem står bakom filmen?

Målgrupp
Vem är filmen avsedd för?

Filmens stil
Varför har man valt att göra den på det sätt som den är gjord?
Titta på en film och fundera hur den är disponerad enligt modellen nedan.
Vad betyder ordet dramaturgi?

Akt 1   25%
Vad är vardagen? Vad vill Protagonisten/Huvudkaraktären?
”First point of action” (första händelsen) i mitten av första akten
Något händer som gör att vardagen tar en ny vändning.

Akt 2   50%
Vilka nya beslut tar huvudkaraktären?
”No point of return”.  Nu finns ingen återvändo. Filmens mittpunkt i tid.
Berättelsens mittpunkt

Akt 3   25%
Något oväntat påbörjar upplösningen. Filmen stora vändpunkt. Början till slutet.  ”Knorren” i de här exemplen.


 Parafras på reklam
Dags att göra en egen film. Klicka här

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>