Uppdrag: Logotypen

Ämne: Grafisk kommunikation   Kurs: Grafisk kommunikation 1   Nivå: Mellan
Tid: 12-16 timmar   Arbetsform: Individuellt   Kunskapsområden: Grafisk form, typografi, färgsystem, filformat
Mallar: Formativ bedömningreflektion

Uppdraget
Alla företag har en logotyp, baserad på dess namn. Logotypen är företagets unika finger-avtryck och används i alla sammanhang där de verkar. Förutom företagets namn skrivet med ett specifikt teckensnitt kompletteras logotypen ofta med ett företagsmärke, en symbol som ska kunna användas skilt från logotypen.
Uppdraget går ut på att skapa en logotyp och ett företagsmärke till ett företag. Några saker att tänka på innan du börjar ditt arbete: Logotypen/ företagsmärket ska vara tidlös, enkel och tydlig. Lätt att känna igen, lätt att läsa, fungera i olika storlekar och både i färg och svartvitt.

Gör uppdraget så här
Du ska designa en logotyp och ett företagsmärke till ett företag som du själv hittat på.
Som ett stöd i skapandeprocessen ska du gå igenom fem olika steg som alla är lika viktiga för slutresultatet.
1. Idé-beskrivning
Beskriv ditt företags verksamhet i löpande text på minst ett halvt A4. Ju mer du vet om
företaget desto lättare blir det att ta fram en funktionell logotyp. Följande information bör vara med i beskrivningen:
– Vad heter företaget.
– I vilken bransch jobbar de, säljer det produkter eller tjänster.
– Vad är företagets USP (unique selling point), något speciellt jämfört med konkurrenterna.
– Vilken är målgruppen, hur vill företaget uppfattas av sina kunder.
– Ange tre ledord som symboliserar företaget, ex innovation, trygghet, glädje osv.
2. Research
Leta fram minst fem befintliga logotyper som passar in på beskrivningen av ditt företag. Lägg in dem i ett dokument och förklara på vilket sätt de passar ihop, exempelvis färg, form, bransch och så vidare.
3. Skissa
Nu börjar det kreativa arbetet med logotypen och företagsmärket. Visualisera dina idéer med penna på papper. Begränsa dig inte. Gör mellan fem och tio skisser. Försök hitta en balans i storlek mellan tecken och former. Välj ut minst en av dina skisser som underlag till logotypen.
4. Producera
Dags att producera originalet av logotypen och företagsmärket. Skanna in eller fotografera dina skisser. Använd dem som underlag i datorn när du skapar ett original. Prova gärna fler varianter av din logotyp. Blanda olika teckensnittens i olika storlekar. Samma gör du med färger och former.
5. Anpassa
När du slutligen har fastnat för en lösning du är nöjd med anpassar du logotypen och företagsmärket för utskrift och för webb. Håll koll på färglägen, filformat och upplösningar.

Länkar
Smashing Magazine har alltid massor av läsvärda texter. Här handlar det om logodesign.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>